Carolina

Vår = Pälsfällning

Publicerad 2011-03-09 12:41:24 i Hästar,

Men jag är otroligt lyckligt lottad när det gäller pälsfällning av häst.

Båda mina hästar har minimalt med vinterpäls. Ingen av dom är klippta och jag hoppas att det så förblir...
För har man väl börjat klippa är det bara att fortsätta..
Signe har aldrig varit klippt.
Bounty var lite klippt på halsen när hon kom till oss förra vintern.

Vi (familjen) ger våra hästar Noni, det innehåller en massa olika vitaminer och mineraler.
Har efter att ha använt Nooni några år upptäckt att det är så bra för just pälsen..(det är bra för allt annat också, men vi ser resutatet i pälsen) Det är ju så, mår inte hästen bra innuti så mår inte pälsen bra heller..
Vi kunde förr, när vi hade många hästar i ett stall och vissa fick Noni och andra inte se tydlig skillnad på pälsen på dom som fick. Glansiga, lite vinterpäls och fräscha hela vintern..

Jag kan helt klart säga att det är till stor del Nonins förtjänst att mina hästar är så fina i pälsen...   
Och det tackar jag för.. :-)

Appropå Bounty, så läste jag på tidningen ridsports hemsida att avelsmatadoren Master 850 gått vidare till dom evigt gröna ängarna i morse..
Han är ju far till Bounty.
Det är lite roligt det här med Bounty. Jag har sagt sen jag jobbade nere hos Ebba och Mia von Essen att jag ALDRIG ska ha en häst efter Master (dom hade hur många som helst) och tänkt, nu står jag här med en som är så mycket Master så det finns inte, i temperament mest, men även utseende... Livet är bra skoj!! 

Åter till pälsen.. :-)
Här är lite bilder från December -10 på pälsarna på Signe och Elza.. inte bästa korten men iallafall...
Ska knäppa nya bilder på hur dom ser ut nu..




                                       Signe

        Elza, 4-åring.. går aldrig med täcke, varken ute eller inne.
                   Jo, vid snöstorm eller spöregn såklart..


                                  Super dunken... hehe

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela